Stadsvernieuwing in actie: Rotterdam Centrum als voorbeeld

#RotterdamCentrum

3 min leestijd

Industrie / marktgebied

Binnenstadsmarketing
138.000 unieke website bezoekers
> 100.000 keer #RotterdamCentrum gebruikt in 1 jaar
8 miljoen Google Impressies
> 350 winkels, horeca, hotspots en musea op de kaart gezet

Wat we gerealiseerd hebben

Strategisch communicatieplan, Brand Strategy, Branding Architecture, Visual Identity, Digital Experience, Online advertising, Conversion Optimization, SEO/SEA

Business as usual

Rotterdam Centrum heeft alles in huis om voor diverse doelgroepen een internationale toplocatie te worden. Wij bedachten een ongewoon strategisch communicatieplan en identiteit om de dynamische stad sterker uit de (corona)crisis te laten komen. Een plan waarmee meer dan 350 winkels, horeca hotspots en musea stevig op de kaart worden gezet. Een tijd die ongebruikelijk is, een stad die ongebruikelijk is, verdient een plan dat ongebruikelijk is.

Beeldtaal weerspiegelt het karakter

Als drager van de communicatie hebben we een identiteit en logo ontwikkeld die het karakter van ‘de Rotterdammer’ weerspiegelen. De identity mag er natuurlijk belovend uitzien; een R verweven met de hashtag en aansluitend bij de architectuur van een herbouwde stad. In trefwoorden: authentiek, recht door zee, nuchter, geen woorden maar daden. We hebben het vertaald in beeldtaal die past.

Bij alle relevante doelgroepen, van bewoner en winkelier tot hotelier, vastgoedeigenaar en festivalorganisator.

Frontrunners laden het merk

Bestaande bezoekers ‘van buiten’ en Rotterdammers worden nadrukkelijk betrokken bij onze aanpak. Dat versterkt de betrokkenheid en vergroot de kans dat zij zich ontwikkelen tot ware ambassadeurs van de stad. Tot frontrunners die elke dag het merk #RotterdamCentrum laden. De frontrunner is de voorloper of trendsetter binnen alle markten, is populair bij andere doelgroepen en heeft een aanzuigende werking.

Het stadshart klopt voor iedereen

Frontrunners gebruiken de hashtag als eerste. Volgers kopiëren dat. En zo gaat het balletje rollen. En blijft rollen! Het sneeuwbaleffect van een slimme hashtag, waardoor Rotterdam Centrum iets van ons allemaal wordt. De hashtag als effectieve link tussen aanbod en content.

Echte verhalen van echte mensen

De website RotterdamCentrum.nl is het online platform waar alles bij elkaar komt. Hier wordt alle content die is getagd met #RotterdamCentrum straks gepubliceerd. Real stories, real people. De web-redactie verrijkt de content met keywords en geotagging, zodat nieuwe bezoekers relevante user-generated content aangeboden krijgen.

Zomerse campagne ‘De deur uit’

Naast de ‘#hashtag’-campagne die een lange levensduur heeft, bedachten we ook kortlopende acties om bezoekers rechtstreeks naar #RotterdamCentrum te halen. Maar natuurlijk wel op een gepaste Rotterdamse wijze…

Met de zomerse campagne ‘De deur uit’ laten we zien wat Rotterdam Centrum allemaal te bieden heeft. En het mooie is: er valt iets leuks te winnen! Wie meedoet en wint wordt met de speciale ‘De deur uit Express Bus’ van huis opgehaald en naar de prachtige havenstad gebracht. Zeven zaterdagen staat op zeven plaatsen in Nederland de pop-up bushalte Rotterdam. Met prikkelende content op social media worden de verschillende plaatsen bekend gemaakt. Na een VIP rondleiding door Rotterdam Centrum en een middagje shoppen mogen de lucky ones lekker onderuit zakken in de comfortabele bus en worden ze teruggebracht naar hun woonplaats.

Opdrachtgever: Urban Department Store Rotterdam
In samenwerking met: Gemeente Rotterdam, Make It Happen, Hashtag Junkies, Goodmorrow, AgencyX en BIZ Rotterdam.

Kennismaken

Ook toe aan een nieuwe toekomst voor je merk?

NxtGen helpt je jouw merkidentiteit te versterken en je doelgroep effectief te bereiken. Dat doen we met een strategische aanpak, gedreven door creativiteit en data.

Work

:Bekijk andere projecten

Stertil Group

Stertil, van nationale speler naar wereldmerk

Fries museum

Winnaar internationale designprijs

Lodge Holidays | GlampingStore

Websitebezoek stijgt met 210%

De Zuidlanden, Leeuwarden

Gebiedsmarketing: een sterke identity voor nieuwbouwwijken

Selsiuz Kokendwaterkranen

Doelstelling voor 300 procent gehaald

Royal Smilde

Retail-en foodservice in meer dan 60 landen

Packaging

Beschermen, informeren en verleiden

BTF Prefab

‘Building the Future’ of a new brand

SafanDarley

Met een uitstekende positionering naar top 3 speler van de wereld